مطالب اخیر

مطالب اخیر
حجامت چیست؟

حجامت چیست؟

امام علی(ع) می فرمایند: به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می کند.

فهرست عناوین:

1)حجامت چیست؟

2) حجامت چند نوع دارد؟

3) حجامت عام چه فوائدی دارد؟

4) حجامت سر چه فوائدی دارد؟

5) حجامت ساق پا چه فوائدی دارد؟

6) حجامت گودی کمر چه فوائدی دارد؟

7) به طور کلی حجامت چه فوائدی دارد؟

8) حجامت چه عوارض و مضراتی دارد؟

9) حجامت چه شرایطی دارد؟

10) بهترین زمان برای انجام حجامت چه زمانی است؟

1) حجامت چیست؟

حجامت عملی است برای درمان و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها و راهی است پر سرعت برای از بین بردن کثیفی ها و غلظت خون.

حجامت کاری است بسیار حساس که باید حتما توسط فردی با تجربه و باسواد در این زمینه انجام شود.حجامت در واقع خونگیری از برخی نقاط بدن است که احتمال تجمع خون های کثیف و غلیظ در آنجا زیاد است.نوع تغذیه و شرایط زندگی اغلب افراد باعث کثیف و غلیظ تر شدن خون نسبت به حالت عادی می شود. سیستم دفاعی بدن برای ازبین بردن خون های آلوده، هورمون هایی را ترشح می کند که خون تصفیه شده و تمیز را جایگزین خون کثیف و غلیظ می کند اما ممکن است سرعت چندان بالایی نداشته باشد بنابراین برای کمک به تصفیه خون می توان از مواد خوراکی و گیاهی مانند زرشک،عناب و انار استفاده کرد ولی برای سرعت بخشیدن به تصفیه خون های کثیف در بدن می توان از روش حجامت نیز استفاده کرد.حجامت انواع مختلفی دارد که بنا به تشخیص پزشک معالج و نیاز بیمار انجام می شود.

2) حجامت چند نوع دارد؟

به طور کلی حجامت به دو نوع تَر و خشک تقسیم می شود.

حجامت خشک (بادکش درمانی): حجامتی است که در آن از بیمار خون گرفته نمی شود و مواضعی که دچار گرفتگی شده با بادکش و کشش پوست منبسط و آزاد می شود. از جمله فواید این نوع حجامت افزایش گردش خون می باشد.

روش انجام: با استفاده دستگاه دستی حجامت یا پمپ های برقی بادکش و لیوان بادکش که روی پوست قرارمی گیرد پوست موضع مورد نظر کش می آید.

به گفته برخی پزشکان طب سنتی، از دیگر فوایدی که عمل بادکش می تواند داشته باشد،کاهش قندخون بیماران دیابتی است.

حجامت تَر: حجامتی است که در آن از بیمار خون گرفته می شود.

حجامت عام، حجامت سر ،حجامت ساق پا، حجامت گیجگاهی، حجامت گودی کمر و حجامت پشت گوش انواعی از حجامت تَر هستند که هر کدام فواید و خواص خاص خود را داشته و به بهبود انواعی از بیماری ها کمک می کند.

3) حجامت عام چه فوائدی دارد؟

حجامت عام که رایج ترین نوع حجامت است، با خونگیری از نواحی میان دو کتف به رفع جوش، اگزما و التهابات پوستی، از بین رفتن چربی و غلظت خون، تقویت سیستم دفاعی بدن، بازسازی گلبول های سفید و در پی آن رقیق سازی، رفع التهابات و گرفتگی های خون کمک می کند.

4) حجامت سر چه فوائدی دارد؟

این نوع حجامت که با خونگیری از روی سر انجام می شود باعث خروج خلط ها و سودا سر شده و به کاهش افسردگی و وسواس کمک می کند. کاهش سردرد های سودایی و میگرنی و روشن شدن پوست نیز از فواید انجام حجامت از نواحی سر می باشد.

5) حجامت ساق پا چه فوائدی دارد؟

در حجامت ساق پا، از نواحی ساق پا خونگیری انجام می شود که به درمان واریس پا، رفع خارش های غیر عادی بدن، رفع سیاهی دور چشم، از بین رفتن جوش های چرکی و درمانفشار خون بالا کمک می کند.

6) حجامت گودی کمر چه فوائدی دارد؟

حجامت گودی کمر که از طریق خونگیری از نواحی گودی کمر صورت می گیرد، باعث رفع جوش های زیاد نواحی دور کمر می شود و به کاهش درد ها و عوارض یائسگی، رفعفشار خون بالاو درمان دردهای سیاتیکی کمک می کند.

7) به طور کلی حجامت چه فوائدی دارد؟

ازمزیت های عمومی حجامت می توان به کاهش درد های پریودی وعوارض یائسگی در بانوان، درمان آلرژی و آسم،کاهش غلظت خون، سم زدایی،رفع مشکلات بینایی و کاهش فشارخون بالا اشاره کرد اما برخی دیگر از مزایایی که حجامت دارد، بسته به نوع حجامتی است که انجام می شود و در بالا نیز به برخی از این مزایا اشاره شده است. لازم به ذکر است که حجامت اثرات مثبتی بر روی دستگاه گوارش و رشد قد کودکان پیش از اتمام دوران بلوغ دارد.

8) حجامت چه عوارض و مضراتی دارد؟

انجام عمل حجامت برای اغلب افراد می تواند موثر باشد ولی حجامت برای افرادی همچون زنان باردار، نوزادان، افرادی که دارای کم خونی و بلغم شدید هستند توصیه نمی شود. البته برای درمان نوزادانی که دچار زردی پوست هستند، از روش حجامت در قسمت لاله گوش جهت کاهش زردی پوست نوزاد استفاده می شود.

علاوه بر اینکه حجامت باعث تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن می شود انجام بیش از حد آن نیز می تواند عامل بروز مشکلاتی همچون کم خونی شدید، خونریزی و پارگی مویرگ ها، افزایش سکته مغزی و کبودی پوست شود.

9) حجامت چه شرایطی دارد؟

از کارهایی که باید پیش از عمل حجامت انجام شود، پرهیز از مصرف غذاهای سنگین تا سه روز پیش از انجام عمل حجامت است، مصرف آب انار نیز در این سه روز می تواند به دفع خون های آلوده بدن کمک کند.

10) بهترین زمان برای انجام حجامت چه زمانی است؟

فصل بهار بهترین فصل برای انجام عمل حجامت است زیرا در این فصل مواد سمی و زائد در بدن افزایش یافته و بهترین و موثر ترین راه برای از بین بردن این سموم، حجامت است.برای درمان و بهره گیری بهتر از عمل حجامت، اردیبهشت ماه بهترین زمان برای انجام این کار است که این زمان تا پایان خرداد ماه نیز ادامه دارد. یکشنبه و پنجشنبه بهترین و چهارشنبه و جمعه بدترین زمان برای انجام عمل حجامت است.برای نتیجه گیری بهتر از حجامت، این کار باید به صورت مستمر و در زمان های معلوم صورت گیرد. استمرار انجام حجامت به موثر تر بودن آن در درمان کمک می کند.تعدیل مزاج، تخلیه سموم بدن، جلوگیری از سکته های قلبی،تنظیم سیستم های دفاعی، عصبی و عروقی و درمان عفونت های بدن از مزیت های حجامت بهاری هستند.

پشتیبانی آنلاین
پشتیبانی آنلاین