مطالب اخیر

مطالب اخیر
قندخون چیست؟

قندخون چیست؟

فهرست عناوین:

1)قندخون چیست؟

2)انسولین چیست؟

3)قندخون طبیعی چقدر است؟

4)دستگاه تست قندخون چیست و چه کاربردی دارد؟

5)طریقه استفاده از دستگاه تست قندخون چیست؟

6)دیابت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

7)دیابت کودکان چند نوع است؟

8)دیابت بارداری چیست؟

9)عوامل ابتلا به دیابت بارداری چیست؟

10)عوارض ابتلا به دیابت بارداری چیست؟

11)راه های درمان بیماری دیابت چیست؟

12)درمان دیابت در طب سنتی

1) قندخون چیست؟

قندخون همان گلوکز در خون است که به وسیله موادغذایی دریافتی، به بدن ما می رسد.

پس از هضم کربوهیدرات ها، بدن آنها را به قندی که در خون جریان دارد تبدیل می کند و در صورتی که بیش از اندازه مورد نیاز باشد، آنها را ذخیره می کند.

قند خون یا به اصطلاح منبع انرژی بدن، برای دریافت انرژی توسط بدن ضروری است.

سطح قند خون در طول روز ثابت نیست. برای مثال، قند خون بعداز صرف غذا بالا رفته و پس از یک ساعت شروع به پایین آمدن می کند اما باید میزان قند خون را در حالت طبیعی خود نگه داشت زیرا زمینه را برای ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی عروقی فراهم می کند.

تنظیم میزان قندخون با کمک هورمونی به نام انسولین انجام می شود.

2) انسولین چیست؟

انسولین هورمونی ضروری برای بدن است که نقش آن جذب و استفاده از گلوکز و تنظیم میزان گلوکز در خون است.

هورمون انسولین از غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح می شود. میزان ترشح هورمون انسولین بعداز صرف غذا (به دلیل بالا رفتن قندخون) بالا می رود و به جذب گلوکز در خون کمک می کند.

افت سطح انسولین در بدن قدرت جذب گلوکز را پایین آورده و در نتیجه قندخون فرد از حد طبیعی خود بالا می رود و در پی آن مشکلاتی نظیر دیابت یا مرض قند و مشکلات قلبی و عروقی و ... پدید می آید.

3) قندخون طبیعی چقدر است؟

برای آگاهی از میزان قند خون باید آزمایش خون انجام شود. به عقیده پزشکان میزان قندخون در ناشتا (FBS) باید 99mg/bl یا کمتر باشد.

علاوه بر آزمایش خون، برای اندازه گیری میزان قندخون میتوان از دستگاه های تست قند خون نیز استفاده کرد.

4) دستگاه تست قندخون چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه تست قندخون وسیله ای است که با استفاده از آن میتوان میزان گلوکز خون را اندازه گیری و در صورت بالا بودن میزان گلوکز یا قندخون به پزشک مراجعه کرده و از روش های درمان جهت کنترل قندخون وپیشگیری از ابتلا به دیابت استفاده کرد.

5) طریقه استفاده از دستگاه تست قندخون چیست؟

دستگاه تست قندخون با کمک لانست ( سوزن دستگاه) و نوار تست، قندخون را اندازه گیری می کند.

ابتدا به کمک لانست یا همان سوزن دستگاه، مقدار بسیار کمی از خون (0.5 میکرولیتر) را برای اندازه گیری میزان قند خون بدون احساس درد گرفته و به روی نوار تست انتقال داده و نوار را داخل دستگاه قرار می دهیم.

دستگاه در عرض 5 ثانیه نتیجه اندازه گیری را بر روی صفحه نمایشگر نشان می دهد.

بیماران مبتلا به دیابت یا مرض قند باید سطح انسولین در بدن خود را افزایش دهند تا جذب گلوکز در بدن آنها افزایش یافته و قندخونشان بالا نرود.

برای این کار پزشکان داروی انسولین را تجویز می کنند که بیمار بنا به تجویز پزشک به صورت روزانه و در اوقات مختلف از آن استفاده می کند.

برای درمان قندخون از روشهای خانگی نیز می توان استفاده کرد.

برای مثال جهت کنترل قندخون باید میزان مصرف کربوهیدارت ها کاهش یافته و میزان مصرف فیبر بالا برود چراکه فیبرها باعث کاهش هضم کربوهیدارت ها و جذب قند می شوند. سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و حبوبات، دارای فیبر زیادی هستند.

نوشیدن آب کافی،کنترل استرس و خواب به اندازه و با کیفیت می تواند به کاهش میزان قندخون کمک کند.

6) دیابت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است کودک شما بی انرژی باشد و شما فکر کنید از روی خستگی زیاد است. یا اینکه کودک شما بدون سابقه قبلی دچار شب ادراری می شود. اینها ممکن است همه نشانه ای از وجود بیماری دیابت (مرض قند) درکودک باشد.

برای تشخیص این بیماری باید به پزشک مراجعه و اقدامات لازم را انجام داد و در صورت تشخیص بیماری تحت نظارت پزشک، آن را کنترل کرد.

7) دیابت کودکان چند نوع است؟

دیابت کودکان در دو نوع تیپ یک و دو دسته بندی می شود.

دیابت تیپ یک که در بین کودکان بیشتر شایع است و به دلیل اختلالات ژنتیکی در پی ناتوان بودن غده لوزالمعده برای ترشح هورمون انسولین و و عدم انتقال گلوکز های موجود در خون به سلول ها (برای تامین انرژی بدن) و تجمع گلوکز ها در خون به وجود می آید.

و اما دیابت تیپ دو همان بیماری قندی است که ممکن است بانام دیابت بزرگسالان نیز شنیده شود.

این نوع دیابت به دلیل عدم تحرک، چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان بروز پیدا می کند.

میزان ابتلا به این نوع دیابت به دلیل سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست بیشتر بوده ولی اگر به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل است.

ابتلا مادر به دیابت بارداری، ابتلا والدین به دیابت، کلسترول بالا، فشارخون بالا و زایمان زودرس ریسک ابتلا به دیابت را در کودکان افزاش می دهد.

انجام آزمایشات AIC، قندخون ناشتا، آزمایش قندخون دوساعته، قندخون تصادفی و آزمایش تحمل گلوکز راه ناسبی برای تشخیص وجودبیماری دیابت در افراد است.

بیماری دهان و دندان، آسیب به چشم ها، نوروپاتی(آسیب عصبی)، بروز بیماری های چشمی، خشکی پوست،آسیب به سیستم قلبی عروقی و کبد و کلیه ها از عوارض دیابت در کودکان هستند که در صورت عدم تشخیص به موقع و کنترل این بیماری می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند.

8) دیابت بارداری چیست؟

علت دیابت بارداری هورمون هایی است که از جفت ترشح شده و اثرات ضد انسولینی دارند. غده لوزالمعده مادر، با ترشح هورون انسولین بخشی از اثر آن را خنثی می کند. ولی میزان ترشح انسولین در افراد مستعد برای خنثی کردن هورمون ترشح شده از جفت کافی نیست.

اغلب، وجود بیماری دیابت در خانم های باردار بدون علامت است به همین دلیل، بین هفته های 24 و 28 میزان قندخون مادر در یک یا دو مرحله با محلول قندهایی در غلظت های مختلف (50،75 و یا 100 گرم) طبق نظر پزشک انجام می شود.

9) عوامل ابتلا به دیابت بارداری چیست؟

سابقه تولد نوزاد مرده، تولد نوزاد با وزن 4 کیلوگرم و یا بیشتر، سن 25 سال به بالا، اضافه وزن و چاقی، سابقه دیابت نوع دو در افراد درجه اول خانواده و قرار داشتن میزان قندخون در فاز پیش دیابت در دوران قبل از باداری عواملی برای بروز دیابت در خانم های باردار هستند.

10) عوارض ابتلا به دیابت بارداری چیست؟

بالا رفتن فشار خون، پره اکلامپسی، مسمومیت حاملگی، پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس و عفونت های ادراری در نیمه دوم دوران بارداری از عوارض ابتلا به دیابت در مادر و رشد بیش از حد جنین، سخت شدن زایمان به دلیل درشتی جنین و افت کلسیم نوزاد نیز از عوارض ابتلا به دیابت بارداری در جنین است که در صورت کنترل میزان قندخون در دوران بارداری احتمال ابتلا به این عوارض کاهش پیدا می کند.

11) راه های درمان بیماری دیابت چیست؟

اندازه گیری میزان قند خون به صورت منظم با استفاده از دستگاه های تست قندخون، ورزش های مناسب در صورت عدم محدودیت، برنامه غذایی مناسب تحت نظارت کارشناس تغذیه و در صورت عدم دستیابی به اهداف درمانی با این روش ها، استفاده از دارو های تزریقی مانند انسولین و داروهای خوراکی مانند متوروفین در هفته های آخر بارداری راه هایی برای درمان و کنترل دیابت بارداری هستند.

12) درمان دیابت در طب سنتی:

طب نظر اطباء طب سنتی استفاده از شنبلیله، دارچین، خیار تلخ، خارمریم و آلوورا به کنترل دیابت کمک می کند.

پشتیبانی آنلاین
پشتیبانی آنلاین